Cola Ostekake

 

 

Ostekaken jeg lager her er en kake jeg har kommet fram til selv ved å prøve forskjellig ostekaker. Jeg har byttet ut digestive kjeksen med kornmo, kuttet ut melis, tatt litt mindre smør og bruker bare en pk. med gelé. Resultatet er en kjempegod og luftig kake som smelter på tungen. Den er akkurat passe søt og jeg føler at jeg har laget en litt sunnere ostekake.

Enjoy 🙂

 

Ingredienser

15 kornmokjeks

70 g smør

3 dl fløte

200 g Philadelphia ost (romtemp.)

1 pk colagelé 


Start med dele gelépakka i to. Så koker du opp 1,5 dl vann og blander halvparten av pulveret oppi til det er oppløst. Så heller du oppi 1 dl kaldt vann og lar det stå til avkjøling

 


Smelt smøret i en kjele og legg kjeksen oppi kakeformen. Jeg har en kakestabler fra Tupperware som er 26 cm., men du kan også bruke en spring form. Hvis du har en mindre størrelse går det også bra, kaken blir da bare høyere.

 


Knus kjeksen med en hakker. Du kan også bruke en mikser hvis du har det. Jeg synes det er litt godt da ikke kjeksen er helt knust.

 

 


Ta det smeltete smøret og hell det over den knuste kjeksen. Rør til alt er blandet seg godt sammen. Fordel smør og kjeksblandingen likt over hele bunden og sett den i kjøleskapet. 


Pisk fløten, men ikke over pisk. Gjør ikke noe om den er litt bløt. Den skal blandes med både ost og gelé, sånn at man ikke pisker den for mye.

 


Rør i Philadelphiaosten med en teskje sånn at den blir litt luftig. Jeg har byttet ut vispen med en flatvisp sånn at jeg ikke skal piske for mye. Ha osten oppi sammen med fløten og bland dette sammen noen runder. Jeg tok også slikkepotten og presset kremen på sidene for å mose osten sammen med kremen.


Tilsett den kalde geléen i krem og osteblandingen mens maskinen går på lav hastighet og bland dette sammen. Hell den så over kjeksen og sett den i kjøleskapet i 1 – 1 1/2 time eller til den har stivnet. Lag den andre delen av geléen men da koker du opp 2,5 dl og rører til pulveret er oppløst. La det stå til kjøling mens kaken står i kjøleskapet.

 


Når moussen er stivnet heller du forsiktig den kalde geléen over kaken. Sett den så tilbake i kjøleskapet til geléen har stivnet.

 


Ønsker du å ha mer smak av cola kan du bruke to pakker colagelé. Ønsker du en annen smak er det bare å velge en annen geléstype.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg