Supersaftig Banankake m/sjokoladebiter

  

 En supersaftig banankake som jeg har kommet fram til ved å prøve ut forskjellige banankakeoppskrifter. Resultatet ble en utrolig luftig og saftig banankake som hele familien syntes var supergod 🙂 Til og med eldstegutten i huset som ikke liker banan eller noe med banan i, syntes denne smakte kjempegodt 😉

 

 

 

 

Ingredienser

 3-4 overmodne bananer

4 egg

100 g steviasukker (200g vanlig sukker)

2,5 dl nøytral olje (f.eks. raps eller solsikke)

2 dl kremfløte

500 g mel

60 g Maizena

4 ts vaniljesukker

3 ts bakepulver 

100-200 g sjokolade

 175 grader i ca. 40 minutter

 

Start med å mikse sammen bananene.

 

 

Miks ett og ett egg av gangen sammen med bananene, tilsett sukkeret og bland alt godt sammen.

 

 

 
 

 Ha oljen og fløten oppi mens du mikser på lav hastighet. Miks til alt er blandet.

 

 

 

 

Bland hvetemel, maizena, vaniljesukker og bakepulver sammen og sikt det flere ganger.

 

 

 Bland så det tørre inn mens mikseren går på lav hastighet. 

 

 

 
Hakk opp sjokoladen i passe biter. Jeg brukte 200 gram med sjokolade fordi jeg elsker sjokolade, men det er bare å ta litt mindre eller kutte den også ut hvis ønskelig.

 

 

 


Bland sjokoladen inn i røren og hell den over i en kakeform.
Jeg brukte en 25 x 25 cm kvadrat. Kan nok sikkert bruke en på 20 x 30 cm eller 2 stk. på 20 cm, men da vil nok steketiden bli mindre. Ha bakepapir i bunn og smør kakeformen med smør og dekk den med mel. Stek den på 175 grader i ca. 40 min. Jeg brukte akkurat 40 min., men ovnene er forskjellige så det er lurt å sjekke med en kakepinne.

 

 

 

 

Da det ikke er noe som kommer på kakepinnen er den ferdig. Ta den ut og sett den på rist.  


 

 Duften av ferdigstekt banankake er vidunderlig og en bit nystekt kake mens sjokoladen ennå er smeltet er bare helt fantastisk 🙂

 

 

 

 

 
Det hadde også dukket opp et hjerte på kaken da den var ferdigstekt. Så utrolig koselig  🙂 <3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg