Amerikansk Gulrotkake

 

 

 

Dette er en oppskrift på en utrolig god og saftig amerikansk gulrotkake som jeg fant på nettet. Lagde denne til min søsters bursdagsselskap og gjestene sa at det var den beste gulrotkaken de hadde smakt.

 

 

 

Ingredienser

320 g mel

60 g maizena

250 g brunt sukker

1 ss vaniljesukker

1 ts bakepulver

1 ts natron

1 1/2 ts kanel

3/4 ts muskat

1/4 ts nellik

1/4 ts ingefær

2 dl olje

5 egg

5 dl fin raspet gulrot (ca. 450-500 g)

 

Min Favoritt Ostekrem

Jeg lagde denne kremen en halv størrelse mer med 300 g Philadelphia ost, smør og melis og 6 ts vaniljesukker siden jeg skulle ha den både inni og rundt kaken. Skal du ikke ha den rundt kaken holder det med 150 – 200 g.

 

175 grader i 30 – 40 min

 

 

Start med å mikse sammen alle de tørre ingrediensene. Jeg brukte K-vispen. Mel, maizena, brunt sukker, vaniljesukker, bakepulver, natron, kanel, muskat, nellik og ingefær.

 

 

Lag en grop i det tørre og ha oppi oljen og eggene. Bland det godt sammen. Røren er tykk, det skal den være.

 

 

 

Så har du i fin raspet gulrot og vend det inn med en slikkepott. Har brukt en minihakker som hører til stavmikseren min til å raspe gulrøttene med. Ha bakepapir i bunnen på to 20 cm runde kakeformer, ha smør på kantene og deretter mel. Har du bare en kakeform steker du bare kakene i to omganger eller du kan også steke kaken i langpanne som er ca. 30 x 40 cm i 20 – 30 min.

 

 

Fordel røren i kakeformene og Stek dem på 175 grader i ca 30 – 40 min. Jeg stekte dem inne i 35 min. Sjekk med en kakepinne, bruk gjerne en grillpinne. Kommer den ut ren er den ferdig.

 

 

Ta av springformene og la kakene avkjøle seg på rist i 20 min.  Snu deretter kakene og avkjøl dem ferdig. Lag så ostekremen mens kakene avkjøles. Den finner du oppskrift på her.

 

 

 

Ha den ene bunnen på et kakefat og ha rikelig med ostekrem på, plasser så den andre kakebunnen oppå og smør ostekremen rundt hele kaken.

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg