Suksesskake i langpanne

 

 

 

Lagde denne kaken til et bryllup for lenge siden og det falt veldig i smak. Det var en av de første kakene som forsvant fra kakebordet. Siden den gang har jeg fått spørsmål om å lage denne kaken til både store og små selskap. Denne kaken inneholder ikke mel og er et kjempefint alternativ til de som har glutenallergi.

 

 

 

Ingredienser

Gul krem

8 eggeplommer

2 dl kremfløte

200 g sukker

2 ts vaniljesukker

240 g smør

 

Mandelbunn

8 eggehviter

400 g melis

400 g mandler

2 ts bakepulver

 

 

175 grader i 25 – 30 min.

 

 

 

Gul krem


Begynn med å skille eggeplommer og eggehviter fra hverandre. Legg eggeplommene i en kjele og eggehvitene i en mikserbolle. Det kan være lurt å ta vekk det hvite som følger med eggeplommene. Det kan bli klumper i den gule kremen hvis man ikke tar dette bort. Ha eggeplommer, sukker og kremfløte i en kjele. Rør dette sammen.

 

 

Varm det opp på middels varme under konstant omrøring helt til kremen har blitt tykk. Rør så inn vaniljesukkeret i den gule kremen.

 

 

Skjær smør i biter og bland smøret sammen med den gule kremen. Avkjøl og sett den inn i kjøleskapet i noen timer, til kremen har blitt tykkere. Jeg pleier å lage denne kremen kvelden før.

 

 

 

 

Mandelbunn

Start med å piske eggehvitene stive, tilsett melisen og pisk til hvit marengs.

 

 

Mal mandlene. Jeg bruker mikseren som tilhører min Wilfa stavmikser og maler mandlene i mikseren i to omganger.

 

 

Bland inn bakepulveret sammen med mandlene og bland mandlene inn i marengsen med en slikkepott.

 

 

Ha bakepapir på en langpannen, ca. 40×30 cm. Fordel mandelmassen jevnt utover og stek den på 175 grader i ca 25-30 min. Jeg stekte min på 25 min. Har litt sterk ovn.

 


Del mandelbunnen i to like store deler. Ha den ene på et fat og fordel halvparten av den gule kremen utover. Plasser den andre bunnen oppå og fordel resten av kremen på den.

Ha sjokoladesaus oppå kaken. Jeg bruker sjokoladesausen fra Freia. Veldig lettvint og godt, men du kan også smelte 100 g sjokolade sammen med 2 ss kremfløte og ha på kaken 🙂

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg