Pepperkakehuset julen 2016

 

 

 

Dette pepperkakehuset lagde jeg og barna julen 2016. Jeg stod for å lage selve huset ved å måle, skjære det ut, steke det og trykke ut vinduer med forskjellige kakeutstansere som jeg har, som i dette tilfelle var firkant, rektangel og hjerter i forskjellige størrelser. Det som jeg har funnet ut er lurt er at hvis du vil få de vinduene rette og fine er det lurt å stanse de ut rett etter at du har stekt veggene da de fremdeles er myke. Satte det sammen med en blanding av eggehvite og melis, litt tålmodighet ved å sette det sammen da det kan ta litt tid før melisen stivner, men ved hjelp av kakebokser som støtte gikk det veldig fint. Prøvde denne gangen å bruke gelatinplater som glass på vinduene. Prøvde først å lime dem på med melis bak, men det fungerte ikke, de bare datt av. Så forsøkte jeg å klippe de til hvert vindu og ha på melis først og så sette på gelatinplatene også et lag til med melis oppå rundt vinduene. Da fikk jeg gelatinplatene til å sitte fast. Inni pepperkakehuset har jeg satt inn en lysslynge som går på batteri.

 

Da pepperkakehuset var satt sammen fikk barna lov til å pynte pepperkakehuset slik de ville. På den ene siden fikk jeg lov til å lage litt pynt med melis da minstemann hadde blitt ferdig og ikke ville noe mer. Barna hadde i forkant fått stanset ut og laget forskjellige pepperkakefigurer som de også hadde fått pyntet.

 

Lagde selve malen til pepperkakehuset ved å måle og tegne på et bakepapir. Jeg har laget en mal av huset som jeg vil dele med dere. Hele huset har ikke plass på et A4 ark, men hvis du vil gjøre huset så stort som dette tegner du bare opp målene på et bakepapir. Hvis du vil gjøre det mindre kan du selv velge hvor stort du vil ha det på for eksempel word.

 

Trykk på bildet for å lagre malen

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg