Napoleonskake

 

Har prøvd meg på Napoleonskake. En kake jeg trudde var vanskelig å få til, men den

er faktisk ikke det. Denne oppskriften er til en 25×25 cm form, men du kan godt lage

en 15×15 cm kakeform ved å halvere oppskriften.

 

 

Ingredienser

8 stk. frosne butterdeigsplater (fra butikken)

4 dl kremfløte

2 pk. vaniljekrem (Piano 2 x 5 dl)

30 dråper romessens

0,5 dl vann 

12 plater gelatin (eller gelatinpulver)

 

220 grader i ca. 10 min (butterdeig) Kakeform: 25 x 25 cm

 

 

Legg først fram alle butterdeigsplatene fordelt på to bakepapir i 20 min, sånn at de får tint. Det skal være 4 stk. plater på hvert bakepapir. Start med det ene bakepapiret først. Skjær av en remse fra to av platene (lik de som er nederst til høyre på bildet). Plasser de største delene av platene du skjærte av øverst til venstre. Plasser så de andre platene sånn som du ser på bildet, men legg de litt oppå hverandre. Deretter prøver du å sette de sammen i kantene, eventuelt med en kniv eller med fingertuppene.

 

Så kjevler du butterdeigen nesten ut i kantene på bakepapiret. Du må lage den større enn kakestørrelsen på 25 x 25 cm, siden den vil krympe litt under steking. Legg deigen på et steke brett og begynn å prikk med en gaffel. Prikk tett i tett sånn at butterdeigen ikke hever seg altfor stor. Stek den på 220 grader i ca. 10 min. Begynn så med det andre bakepapiret med butterdeig og gjør akkurat på samme måte. Du kan lage og bevare disse noen dager i romtemperatur innpakket i papir.

 

Legg bunnen og toppen på rist og avkjøl. Skjær dem ut etter kakeformen. Jeg har klipt ut en mal med bakepapir.

 

Smør kantene inni kakeformen med smør og dekk kakeformen med bakepapir. Plasser deretter bunnen oppi formen.

 

Legg gelatinplater eller -pulver i en varmebestandig bolle med kaldt vann (0,5 dl) i 5 min. Kok opp gelatin og vann over vannbad til gelatinen har løst seg opp.

 

Pisk fløten til krem og pisk inn vaniljekremen, jeg pleier å bruke Piano vaniljekrem.

 

Ha i romessensen og gelatinen. Jeg silte gelatinen for å forsikre meg at det ikke ble noen klumper i den før jeg pisket den inn i kremen.

 

Ha kremen oppå bunnen i formen og smør den jevnt utover. Legg så på topplokket og press den litt ned for å få vekk luftbobler. Sett den i kjøleskapet i ca 1-2 timer.

 

 

Glasur

2 eggehviter

250 g melis

15 dråper romessens

 

Pisk eggehvitene, tilsett romessensen og pisk inn melisen.

 

Denne glasurer er lurt å lage rett før du skal smøre den på kaken.

 

Da kaken har stått i kjøleskapet i ca. 1-2 timer, tas kaken ut og hvelves på rist med bakepapir. Jeg hvelver den en gang til sånn at jeg får den riktig vei. Smør så glasuren på toppen av kaken og sett den tilbake i kjøleskapet til glasuren har stivnet litt. Skjær den opp i ønskede biter og server. Bruk en god kniv, gjerne brødkniven med tagger.

 

Denne kaken likte jeg ikke da jeg var liten, men etter å ha laget denne selv, synes jeg den faktisk er utrolig god!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg