Sjokoladecupcakes (uten egg og melk)

 

 

Har laget en saftig og god oppskrift som verken inneholder egg eller melk. Denne oppskriften kan du enten bruke som sjokoladekake eller som cupcakes. Og siden det nærmer seg halloween, har jeg valgt å pynte de med skumle figurer.

 

Ingredienser

300 g rørsukker (eller 300 g vanlig sukker)

360 hvetemel

40 g maizena*

5 ss kakao

 

2 ts natron

 

4 dl vann

 

2 dl matolje

 

2 ts vaniljeekstrakt (6 ts vaniljesukker)

 

2 ts eddik (6-7 %)

 

 

*Hvis du ikke har maizena kan du bytte det ut med hvetemel.

 

 

Denne kakerøren får du ca. 24 cupcakes. Hvis du skal lage sjokoladekake, deler du bare røren i 2 stk. runde kakeformer på ca. 20 cm. Jeg lagde denne sjokoladekaken i Pocoyo-kaken på 25×25 cm kvadrat, men da doblet jeg oppskriften.

 

 

Cupcakes: 175 grader i ca 12 – 15 min.

Kake: 175 grader i ca. 30 – 40 min.

 

Begynn med å blande sammen de tørre ingrediensene. Sukker, mel, maizena, kakao og natron. Sil gjerne melet, maizena og kakao før du har det oppi. Hvis du har valgt å bruke vaniljesukker, kan du blande det inn nå.

 

Bland alle de våte ingrediensene (vann, matolje og vaniljeekstrakt) bortsett fra eddik, i et målebeger eller i en bolle. 

 

Ha tilslutt eddiken i røren. Jeg bruker hvitvinseddik, men du kan bruke vanlig eddik.

 

Siden halloween nærmer seg, fant jeg fram noen hodeskalleformer som jeg plasserte oppi et muffinsbrett. Det gjør at de holder mye mer på fasongen. Jeg bruker en iskremskje til å fylle formene. Stek de på 175 grader i 12-15 min, avhengig av hvor store og hvor mye de blir fylt opp. Sjekk med en grillpinne, kommer den ut ren er de ferdige.

 

Oppå disse lagde jeg vaniljesmørkrem og sjokoladesmørkrem. Her kommer oppskriftene.

 

Vaniljesmørkrem

200 g smør uten melk*

350 g melis

2 ts vaniljeekstrakt (4 ts vaniljesukker)

0,3 dl eplejuice

0,2 dl vann

 

Sjokoladesmørkrem

Vaniljesmørkrem

1-3 ss kakao

 

*Må du ikke ha den helt melkefri, kan du bruke smør med melk i.  

Pisk smøret hvitt og luftig i ca. 2-3 min. 

 

Ha oppi melis og pisk det sammen med smøret. Tilsett deretter vaniljeekstrakt, eplejuice og vann. Du kan også bruke en annen type juice hvis du ønsker det. Pisk dette godt sammen i ca 1-2 min. Ønsker du sjokoladesmørkrem, tilsetter du ca 1-3 ss kakao og pisker det inn i smørkremen.

 

 

HALLOWEEN CUPCAKES

Farget noe av vaniljesmørkremen oransje og grønn med pastafarge.

 

Lagde også melisglasur av eggehvite og melis (pisk 1 stk. eggehvite, tilsett ca. 150 g melis og pisk det sammen). Ha deretter i melis etter ønsket konsistens. Ønsker du smak på melisglasuren, kan du f.eks. tilsette vaniljesukker. Jeg farget noe av melisglasuren svart med pastafarge. Putt melisglasuren i en pose og klipp hull i den spisse delen. Lag forskjellig pynt på et bakepapir. La det tørke.

 

Grønt monster: Tipp gress, hvit og svart melisglasurøyne.

Spøkelse: Vaniljesmørkrem sprøytet med en rund tipp og svart melisglasur til øyne.

Hodeskalle: Hvit og svart melisglasur

Gresskar: Orange og grønn vaniljesmørkrem sprøytet med stor og liten sprøytetipp og svart melisglasur.

Spindelvev: Sjokoladesmørkrem sprøytet med en rund tipp og hvit melisglasurpynt.

BOO: Sjokoladesmørkrem sprøytet med en rund tipp, kakaopulver og hvit melisglasurpynt.

Zombie: Hvit vaniljesmørkrem sprøytet med en flat tipp og hvit og svart melisglasur til øyne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg