Marsipankake

 

Her skal jeg vise dere hvordan jeg setter sammen en marsipankake.

Bildene viser marsipankake med sukkerbrød, bringebærsyltetøy, krem og smørkrem, men prinsippet på de fleste kakene er det samme. Eneste forskjellen er sukkerbrødet som jeg pleier å dynke med H-melk og selvfølgelig hvilket fyll du ønsker inni.

 

Det første jeg starter med er å lage smørkremen, den finner du oppskrift på her. Så kjører jeg syltetøyet i stavmikseren for å gjøre den smidig og for å fjerne klumper fra for eksempel jordbærsyltetøyet. Bringebærsyltetøyet pleier jeg å sile for å fjerne mest mulig frø.

 

Så pisker jeg kremfløte sammen med sukker. På denne 20 cm kaken brukte jeg en boks fløte (ca. 3 dl) med 2 ss sukker.

 

Smør litt smørkrem på kakefatet, dette gjør jeg for at kaken ikke skal flytte på seg. Legg så på den første bunnen (øverste del av kaken, snudd med innsiden opp). Pass på at du bruker bunnen av kaken øverst.

 

Dynk sukkerbrødet med H-melk. Hvis du bruker for eksempel sjokoladekake, trenger du ikke å gjøre det. Ha smørkremen i en sprøytepose, klipp et hull og sprøyt den rundt på enden av kaken. Klipsen øverst på sprøyteposen har jeg kjøpt på Ikea.

 

Sprøyt to runder oppå hverandre med smørkrem så du får plass til fyllet. I denne kaken har jeg valgt å bruke bringebærsyltetøy og fløtekrem, men du kan velge akkurat det fyllet du ønsker. (Eksempel på fyll finner du nederst på siden). Så har jeg på ca 4-5 store ss med syltetøy på en 20 cm kake. Sånn at du får dekt hele bunnen med et jevn lag.

 

Ha fløtekremen i en sprøytepose og klipp et hull. Sprøyt den oppå syltetøyet i en jevn og fin sirkel. Ha så den andre bunnen oppå og dynk den også med H-melk. Gjør samme prosess med fyllet en gang til. Dynk så den tredje bunnen før du vender det oppå fyllet.

 

 

Ha sprøytespissen i en sprøytepose, jeg bruker en Petal Tipp. Ha så i smørkremen i sprøyteposen og sprøyt smørkremen rundt og oppå kaken. Jeg bruker et snurrebrett som gjør at jeg kan snurre kaken rundt mens jeg sprøyter på kremen. Den er kjøpt på Ikea.

 

 

Når hele kaken er dekket med smørkrem bruker jeg en kakeskrape til å glatte ut sidene og på toppen. Prøv å gjør den så glatt, rett og fin som mulig, så hvis du skal ha for eksempel et marsipanlokk på, blir det ingen klumper og ujevnheter som vil komme til syne. Før jeg setter på et lokk setter jeg alltid kaken i kjøleskapet i minst 1 time.

 

Her har jeg dekket kaken med marsipan farget med hvit, blå og rød pastafarge fra Wilton. Brukt forskjellige blomsterutstikkere og spiselige sølvkuler. Vil du ikke ha marsipanlokk på kaken, kan du bare dekke kaken med fløtekrem og så har du laget en bløtkake. Eller du kan også bruke smørkremen.

 

 

 

Forslag til forskjellige fyll i kaker

 

Jord-, bringe-, aprikos- eller blåbærsyltetøy, fløtekrem, vaniljekrem, vanilje- eller sjokoladesmørkrem, sjokolade- , bringebær- eller jordbærmousse, forskjellige friske bær og frukt som for eksempel jordbær, bringebær, bjørnebær, blåbær, banan, ananas, aprikos, multer, appelsin, fersken, mango eller fruktcocktail. Revet sjokolade, valnøtter eller kanskje krokan. Du kan også tilsette romessens i fløtekrem eller vaniljekrem. Valgmulighetene er uendelige. Med disse forskjellige ingrediensene kan du selv velge hva du liker best og bruke det som fyll.

Til å dynke sukkerbrødet med bruker jeg alltid H-melk, men du kan også bruke andre alternativer som for eksempel eplejuice, appelsinjuice, ananasjuice, tropiskjuice, saft, likør eller saft fra fruktcocktail. Noen velger å ikke dynke sukkerbrødet i det hele tatt, men heller la saften fra for eksempel syltetøyet og kremen fukte sukkerbrødet i løpet av natten før servering.

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg